Opdracht
van gemeente Rotterdam met geld van de OGEM
Kees Franse is gek van
appels
Door Jan Hein
de Groot
ROTTERDAM
— Waarom appels? Een logische vraag aan beeldend kunstenaar Kees Franse
(47), die in opdracht van de gemeente Rotterdam met centen van de OGEM voor het
talud van de Heemraadssingel een appel-plastiek heeft
ontworpen.
Een eenvoudig
antwoord: Mij werd gevraagd er iets te doen en Ik ben met appels bezig".
Hij voegt er aan toe: Als je dan iets anders gaat doen, wordt het alleen maar
lelijker. Bovendien, je kan toch moeilijk de letters OGEM in het gras
neerleggen? Je kan je afvragen wat appels met OGEM hebben te maken. Maar wat
moet je dan? OGEM betekent Overzeese Gas- en Electriciteits
Maatschappij; nou, goed maar hoe maak je een gaswolk boven de
Heemraadssingel". Kees Franse speelt een beetje met deze gedachten. Het Is
buiten kijf dat zijn appel-plastiek — drie
grote appels aan de ene kant van de singel, n grote aan de overkant van het
water, uitgevoerd In Kambala-hout — straks van
even grote herkenningswaarde zal zijn als bijvoorbeeld het beeld van Zadkine of de Euromast. Let op, de appels van Franse"
zullen straks meer het culturele imago van Rotterdam onderstrepen dan Monsieur Jacqques, die we allen liefhebben, maar die, eerlijk
gezegd, op zn best een vreemdeling is in het Jeruzalem aan de Maas. Is Franse's verklaring op het waarom appels?" voldoende?
Hij zegt: Ik ben niet met het verhaal bezig, dat is een ander metier, maar met
het maken van appels". Met andere woorden; het verhaal om de appels mogen
we zelf maken. Dan kan je alle kanten op: in de stad van glas en staal, van
rechte lijnen en hoekige vormen, van mannelijke arbeid, zakelijk vernuft en
verkilde menselijk, betrekkingen, zijn de appels van Franse contrasterende
'symbolen: rond, zacht, vrouwelijk, lieflijk, suggestie van vruchtbaarheid.
Of een ander
verhaal: in een tijd van luchtverontreiniging, chemisch voedsel, terugdringen
van de natuur, ontbladering en bespuiting van gewassen brengen de appels van
Franse ons terug in de tijd toen het leven nog goed was, toen de in het gras
gevallen appels vruchten waren en geen chemische bedreiging van het leven.
Van mij mag
het allemaal", zegt Franse. Daar heb ik niets mee te maken. Het gaat mij
om de vorm, niet om de literatuur. Bezeten zijn van de vorm, dat is de enige
juiste verklaring, van waaruit een beeldend (het woord zegt het al) kunstenaar
werkt". Waarmee hij niet wil ontkennen, dat het best mogelijk is dat hij
bewust of onbewust door dit soort verhalen tot zijn keus van juist deze vorm is
gekomen. Dat weet je nooit". Onvermijdelijk is natuurlijk de vraag of hij
na het maken van al die ronde appeltjes — soms een enkele peertje —
er Freud weleens op heeft nageslagen. Freud - fruit", lacht Franse. De plastiek aan de.
Heemraadssingel, tussen de houten brug en de Mathenesserlaan,
wordt eigenlijk de eerste grote aanwezigheid" van Franse in de stad. In
verschillende gebouwen zijn muurschilderingen van hem te vinden, maar het grote
publiek ziet ze nooit. Aan een betonrelief in de RAC-garage lopen de meesten met blinde ogen voorbij. Alleen
in Enschede komen dagelijks jonge mensen in de meest letterlijke zin van het
woord met zijn werk in contact. In de sportzaal van de TH, Drienerloo,
heeft hij 7 meter hoge en 24 meter lange poppen gemaakt, waarop studenten zich
oefenen in alpinisme.
De appels aan
de Heemraadssingel zullen voor de jeugd ook wel een uitdaging zijn van haar
klimcapaciteiten te demonstreren.
Dat geloof ik
niet direct, zegt Franse. De mensen zullen misschien wel hun naam in de appels
willen snijden, zoals ze dat ook in bomen doen. Daar wordt het natuurlijk .
nooit i lelijker van". Twee jaar lang wordt Kees Franse nu geboeid door de
vorm van appels. Het is gekomen na zijn poppen-periode".
Hij tekende poppen, maar soms wilde hij relif aanbrengen in het platte vlak.
Op een gegeven moment stond hij voor de noodzaak twee houten koppen te maken.
Toen had ik meteen de appelvorm te pakken", vertelt hij. Het is logisch
zon vorm. Dat hangt samen met materiaal waarmee je bezig bent, want je gaat
niet zo gauw een theepotje uitzagen".
Bovendien
— en dat speelt sterk in het werk van Franse — is een appel een
object van het stilleven. En bij het stilleven heeft hij zich altijd goed
gevoeld. Waarom?
Ik denk omdat
ik geen mensen kan schilderen".
Een nogal
verbijsterend/antwoord uit de mond van een man die ook portretten schilderde.
Goede portretten, wel te verstaan.
Maar zon
antwoord is wel typisch Kees Franse, wars van flauwe kul, wars van verklarende
'verhalen, waaraan hij geen boodschap heeft.' Neem het voor wat het is.'
Zo ook de
appels aan de Heemraadssingel. Fijne, grote vormen, per stuk anderhalve ton
wegend. De modelmakerij van Van der Hoeven uit
Schiedam legt ze er straks neer. Niet ver van de stam, want uit zijn venster
zal Kees Franse neerkijken op zijn plastiek.
De jongens van Van der Hoeven hebben me verteld dat ik de sterkste vorm
heb gekozen: holle appels. Als ze helemaal dicht zouden zijn, massief, zou het
hout gaan trekken. Ik heb het niet bewust gedaan. Ik hou niet zo van massieve
dingen, vandaar dat ze hol zijn".
Het Vrije Volk,
19-08-1972
_______________________________________
Van onze
verslaggever
TJITTE
DE VRIES
ROTTERDAM
– Straks kan iedereen zien hoe Kees Franse zijn houten reuzenappels
maakt, want Thijs Ockersen, filmdocent aan de
Rotterdamse Kunstacademie, heeft de fabricage van zo'n appel verfilmd. De
appel van Kees Franse" is de titel van de film, die in het begin laat zien
hoe zo'n vurenhouten gevaarte in de hal van Schiphol
wordt geplaatst.
Het slot
van de film laat zien hoe de houten appel in de afgelopen maanden door het
reizende publiek in bezit" werd genomen: praktisch jan en alle-man heeft er zijn naam op gezet. Zodra Kees Franse (op
de film) een stukje van de appel begint schoon te schuren staat er alweer een
jongetje klaar met de viltstift in aanslag. Direkt
daarop wordt het jongetje letterlijk overspoeld door een gezelschap Japanners,
dat na het uitvoerige handtekeningen zetten, elkaar op en om de appel
fotografeert. Binnen vijf minuten is er geen plekje meer schoon op de appel.
Deze Schiphol-appel was een geschenk van de
gezamenlijke aannemers van de Schiphol-uitbreiding
aan de Schiphol-directie.
Schiphol-appel
Kees
Franse vertelt: Die Schiphol-appel heb ik getimmerd in
de kippehokstijl. Een echte timmerman wil het liefst
alle houtverbindingen zoveel 7 mogelijk wegwerken, en daarna alles bovendien
nog fineren. Ik wil graag zoveel mogelijk houtverbindingen laten zien. Daarom
is die appel op Schiphol blank gebleven. Iedereen
zegt: dat kan toch niet, zo'n vurenhouten appel blank laten. Maar leg jij maar
eens een blank stuk vurenhout in je huiskamer. Heus, over. honderd jaar ligt 't
er ng!" Tussen de Schiphol-beelden
door filmde Thijs Ockersen hoe Kees Franse zo'n appel
in elkaar zet. Hij heeft met een camera en geluidsploeg enkele dagen lang
gefilmd in de timmerfabriek van Van Eesteren te Bergambacht. Kees
Franse kreeg daar een hoek, tussen alle bedrijvigheid in, die ook doorging
tijdens de filmopnames. Daarom verrast het filmpje door de nuchtere, on-mystieke aanpak: het maken van zo'n appel is gewoon erg
hard werken, en er komt weinig gedoe met de grote K van kunst aan te pas. In
tegenstelling tot de uit prachtig glad cambala-teak
gemaakte appels, spijkert Kees Franse de appels die hij nu maakt, zelf. In de
film zie je hoe hij met een academie-leerling van
hem, Peter Sgraven, de appel laag voor laag met een
pneumatische hamer in elkaar spijkert Aan de buitenweg in Gorkum,"
vertelt Kees Franse, ligt ook zo'n ongeverfde vurenhouten appel. Die rot
natuurlijk op den duur helemaal weg, maar daar wordt hij juist mooi van. Reken
maar dat die appel nog wel een poosje meegaat." Kees Franse, die vroeger
kunstschilder was en die zich nu kunsttimmeraar noemt
(Ik schilder tegenwoordig met hout"), heeft vanaf het begin met zijn academie-collega samengewerkt om het filmpje van de grond
te krijgen. Thijs Ockersen: In 1974 maakte ik met
mijn studenten als gezamenlijk project een filmpje over de Arnhemse
Toneelschool. Voor 1975 praatte ik met Kees Franse om eenzelfde soort project
te doen, maar dan over het maken van zijn grote, houten appels. Plotseling
hoorde ik echter van het academie-bestuur dat dit
project op formele gronden was afgewezen. Maar tot mijn grote verbazing ging de
subsidie die ik ervoor had aangevraagd bij de Rotterdamse Kunststichting wl door.
Kwam rond
Gelukkig
had ik wat geld overgehouden van een opdrachtfilm voor de Pers Combinatie,
zodat ik kon besluiten om de film dan maar zelf te maken. Kees Franse sprong
zelf ook bij, en met elkaar kregen we het budget rond." Met materiaal van
de academie en het subsidie van de Rotterdamse Kunststichting gingen Kees
Franse en Thijs Ockersen aan de slag. In april torig jaar werd de appel p Schiphol gefilmd. Thijs Ockersen:
Dat kostte ons een hele dag. We waren er al 's morgens vroeg, maar toen bleken
ze het juiste materieel niet te hebben om de appel de hal binnen te hijsen.
Daarna moesten er allerlei tegels worden opgebroken, omdat de appel kennelijk
groter was dan ze hadden geschat." In de afgelopen wintermaanden, toen
Kees Franse met een nieuwe appel aan de slag ging, werden de opnames afgemaakt.
Daarbij stond Albert Vanderwildt achter de camera,'
deed Jan Wouter van Reyen het geluid en de montage,
was Adriaan Monshouwer assistentcameraman
en interviewde Theo van Halewijn appelmaker Franse op
een mooie winterse morgen bij n van de appels op de Heemraadssingel.
Kortgeleden filmde men nog een dag op Schiphol om te
kijken hoe de appel er nu bij stond. Hij bleek stampvol met handtekeningen te
zitten. Momenteel is men druk bezig de film af te werken, in de hoop dat hij
zijn premire* kan beleven op het komende festival van Film International.
Thijs Ockersen: Ik zou erg graag een serie films
willen maken over dit soort kunstenaars. Er zijn nogal wat mensen zoals Kees
Franse die op een heel andere, aparte manier bezig zijn; zoals Bouke IJlstra uit Dordrecht met
zijn grote wandschilderingen, of Klaas Gubbels uit
Arnhem die een fixatie heeft voor tafels en allerlei tafeloppervlakken beschildert
Het probleem is, dat deze mensen, die soms niet al te bekend zijn, met dit
soort dingen nooit blijvend bezig zijn. Zodra Kees Franse bijvoorbeeld ophoudt
met het maken van appels, dan is er meteen een heel stuk ambacht verloren
gegaan. Niemand weet dan meer hoe hij die dingen in elkaar heeft gezet. Mij
fascineert het nu juist om dat in een korte film op te vangen en voor de tijd
te bewaren. Neem Kees Franse: hij is niet alleen zelf een erg geestig man, maar
ook de dingen die hij maakt, zijn geestig. Daar wil ik zo graag iets van
bewaren voor later."
Het Vrije Volk 16-1-1976
_______________________________________
04 jun 2014
ROTTERDAM - Een kunstwerk dat uit
zichzelf zou verdwijnen, zou verrotten als een chte
appel. Dat schijnt in 1973 de bedoeling geweest te zijn van kunstenaar Kees
Franse. Franse is in 1982 overleden, maar de Appels aan de Heemraadssingel zijn
z populair dat ze juist blijven...
De nieuwe appels worden gemaakt door
Restauratie Werkplaats Schiedam en zijn opgebouwd uit gelamineerde houten
schijven.
Drie van de vier houten appels zijn
vorige week uit het vertrouwde straatbeeld van de Heemraadssingel verdwenen. De
Appels van Kees Franse stonden er al sinds 1973.
Even ontstond er paniek, en bewoonster
Coby was al klaar om zichzelf aan de laatste appel vast te ketenen. Dat bleek
niet nodig; de appels komen gewoon terug, weliswaar als replicas. De beroemde
appels van kunstenaar Kees Franse zijn onderhevig aan houtrot. Initiatiefnemer
van de reconstructie is het Centrum voor Beeldende Kunst (CBK). Een deel van de
verontwaardiging over het vervangen van de appels kwam voort uit de intentie
van Kees Franse om de appels juist langzaam te laten vergaan. De kunstenaar
woonde zelf aan de Heemraadssingel, en maakte de appels van het houtsoort kambala teak, dat hij het liefst onbewerkt had gelaten.
Nienke Post legt namens het CBK uit
waarom vervanging noodzakelijk was. Waarschijnlijk is het inderdaad zo geweest
dat de kunstenaar Kees Franse de Appels wilde laten verweren. Maar het werk is
geplaatst in 1973 en inmiddels zo rot, dat het gevaarlijk zou kunnen worden,
omdat het een geliefd speel- en klimobject is voor kinderen. Aangezien het een
heel populair beeld is hebben we besloten drie van de vier Appels te vervangen
(de liggende is niet rot), zodat het beeld kan blijven bestaan. We krijgen hier
hele positieve reacties op, zowel van kenners van het werk van Kees Franse, als
ook van vrienden en bekenden van de kunstenaar.
De nieuwe appels worden gemaakt door Restauratie Werkplaats Schiedam en zijn opgebouwd uit gelamineerde houten schijven. De oude appels zijn eerst volledig en zeer nauwkeurig in 3D opgemeten. Hierdoor werd de geometrie van de onderdelen vastgelegd voor het correct zagen van de houten schijven. Deze week wordt de eerste nieuwe appel al op dezelfde locatie geplaatst.
De Stichting Restauratie Werkplaats
Schiedam werkt voor culturele instellingen maar ook voor particuliere monument-eigenaren en overheden. Het aannemingsbedrijf
werkte eerder aan de herbouw van de Schiedamse
brandermolens De Palmboom en De Kameel,
de realisatie van de authentiek werkende moutwijn-branderij voor het Schiedamse
Jenevermuseum, het herstel van het Chinese prieel nabij de Euromast en de
aangetaste balken in de toren van de grote kerk van Overschie.