Kunstenares
is laaiend over vandalisme
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM — Onthutst staat
ze bij haar geschonden kunstwerk. Kunstenares Dora Dolz begrijpt het gewoon niet. ãWaarom moeten ze hier
altijd alles slopen," zegt ze zowel laaiend van woede als terneergeslagen.
Hoofdschuddend loopt ze in de kelder van de Centrale Bibliotheek in Rotterdam
waar haar kunstwerk nu is opgeslagen, langs de keramieken
stoel, die tot afgelopen weekeinde deel uitmaakte van de Beeldenroute in
Rotterdam. Pas woensdagavond werd ze van het onheil op de hoogte gebracht:
onverlaten hadden het zevenhonderd kilo wegende beeld zaterdag van zÕn betonnen
sokkel gesmeten. ãHoe krijgen ze het voor elkaar", jammert ze, ãje had
eens moeten zien met wat voor een takelgevaarte de stoel op zÕn plek is
gehesen. Maar ja, met tien man kun je natuurlijk alles vernielen." Hardop
denkend betast ze de beschadigingen aan haar kunstwerk, waar eens beschilderd
keramiek schitterde. ãIn Den Haag stond hij toch ook gewoon op straat? Daar
wisten de bewoners de kunst te waarderen, maar hier is kennelijk, geen respect
voor dingen die een stad opfleuren," mijmert ze triest. En daar in 's Gravenhage wist ze zelfs de prijs van de Haagse salon met
de stoel in de wacht te slepen. Bussen vol Japanners hielden er halt om het
artistieke werk op film vast te leggen, maar in deze stad...
ãWat de Duitsers niet hebben
platgegooid", floept ze er in haar woede uit, ãvernielen de Rotterdammers
zelf wel." Ze vertelt hoe vaak ze met lede ogen moet toezien hoe prachtige
kerken tegen de vlakte gaan, hoe eeuwenoude bomen omver worden gezaagd. Reden:
de aanleg van een nieuw park. ãEn natuurlijk het 'normale' vandalisme."
Barcelona
In de twintig jaar
die de van afkomst Spaanse kunstenares nu in Rotteram
woont, (ãIk zou voor ŽŽn jaartje komen") reageert ze fanatieker dan menig
inwoner van de Maasstad. ãWant een stad kan heel mooi zijn." Voordat ze in
Rotterdam als docente schilderles kwam geven, woonde ze in Barcelona, volgens
haar ook zon prachtige stad. Met dat verschil, dat de mensen daar de dingen wel
op hun waarde weten te schatten. En de vernielde stoel stond nog wel in een
woonwijk, aan de Mariniersweg, constateert ze verbaasd. ãDaar wonen toch genoeg
mensen die iets gehoord of gezien moeten hebben?"
Helaas lag de
Egyptisch aandoende troon 's morgens in brokken op de grond. Het Hulp- en
Informatiecentrum (HIC) in de Bibliotheek, die de beeldenroute begeleiden,
besloot het kunstwerk op te slaan, waarna geprobeerd werd Dora
Dolz van de jobstijding op de hoogte te brengen. Dat
lukte pas woensdagavond. Donderdag begaf Dora zich op
hoge poten naar het HIC. Volgens Tineke Brongers,
medewerkster van het HIC, is het niet de eerste keer dat de stoel was vernield.
ãWant er liepen toch al van die gepleisterde scheuren overheen", had ze
gezien. Geschokt door deze onwetendheid legt Dolz
haar uit dat zoÕn gigantisch brok keramiek nu eenmaal niet uit ŽŽn stuk is te
maken en wel 'lijmscheuren moŽt vertonen. De ellende
komt Dora Dolz zeer
ongelegen. Morgen vertrekt ze naar haar man in Bangladesh, zodat een collega de
verzekeringsagent moet ontvangen. ãWant als het tegenzit krijg ik geen cent
vergoeding", bedenkt ze. Eerder heeft ze al twee van dergelijke beelden
verkocht. Deze stoel waar ze enkele maanden aan heeft gewerkt, wordt steeds
uitgeleend. Het beeld heeft een waarde van een slordige dertigduizend gulden,
maar Dora zit vooral in de put over de verloren
kunstwaarde
Het Vrije Volk, 18-7-1986
Kunst
is onoverwinnelijk
DE STOEL was
prachtig. Bijna manshoog was-ie en hij woog zon
zevenhonderd kilo. Het was een dikke fauteuil met een rugleuning in de vorm van
een waaier. De stoel was gemaakt van keramiek, dus kwetsbaar. Met andere
woorden: daar moet je in Rotterdam niet mee aankomen, want als het kapot kan
dan gebeurt dat ook." De stoel stond verleden zomer koud voor de entree van
de Rotterdamse Centrale Bibliotheek of het was al raak. Kunstenares Dora Dolz kon op 17 juli de
stukken van haar duizenden guldens kostende, object bij elkaar komen rapen.
Woedend was ze. ãWat de Duitsers niet hebben platgegooid, vernielen de
Rotterdammers zelf wel," zei de uit Barcelona afkomstige akademie-docente daags na de vernieling tegen een
verslaggever van deze krant.
Het kapotte
kunstwerk heeft tot vrijdag in een donker hoekje van de parkeergarage onder de:
bibliotheek gestaan. Daar moet het nu weg omdat de beheerders die plek nodig
hebben. Professionele reparatie van de stoel is onmogelijk, dat is immers
kostbaarder dan het object zelf: zon tienduizend gulden. Dora
Dolz is echter niet van plan haar hoofd voor het
vandalisme te buigen.
Donderdag is ze
met een pot cement in de parkeergarage aan het werk gegaan om de brokstukken te
lijmen. De stoel is vervolgens met een hijskraan naar haar huis aan de Heemraadssingel [341] getransporteerd,
waar de kunstenares hem demonstratief op de stoep liet plaatsen. ãHet is de
eerste actie van mijn leven," aldus de kunstenares. ãIk vind het
belangrijk dat je je teweer stelt tegen vandalisme,
dat je je niet laat afschrikken. Goed, die stoel is
definitief naar de knoppen, maar zoals hij er nu bij staat, is het een
eerbetoon aan de onoverwinnelijkheid van de kunst. Kunst is niet kapot te
krijgen."
Het Vrije Volk, 28-3-1987