5 JUNI
VOORLICHTINGSAVOND IN
WIJKCENTRUM MIDDELLAND
NIEUW
HEEMRAADSPARK NOG DIT JAAR GEREED
De aanleg van het nieuwe
Heemraadspark is eind april gestart. Omdat de uitvoering van de plannen, vanwege
verschillende tegenslagen. Vele malen was uitgesteld, was dit in het bijzonder
voor een aantal omwonenden nogal onverwacht. Vooral het kappen van een aantal
prunussen maakte vele reacties los, waarbij bleek dat niet iederen goed op de
hoogte was van de werkzaamheden die Gemeentewerken bij het Heemraadspark
uitvoert. In samenwerking met de actiegroepen Nieuwe Westen en Middelland,
Gemeentewerken, De Secretarie-afdeling Sport en Recreatie, bureau openbaar
groen en de projectgroep Middelland, zal daarom op donderdag 5 juni a.s. in het
wijkcentrum Middelland (1e Middelaandstraat 103) een
voorlichtingsavond worden georganiseerd. De avond begint om 08.00 uur en
iedereen die vragen heeft , betrekking hebbend op het Heemraadspark, kan er
terecht.
INSPRAAK
De veranderingen aan de Heemraadssingel en het
Heemraadsplein zijn het gevolg van de nota 'Groen In Rotterdam', die in 1978
door de gemeente werd gepresenteerd. Uit deze nota bleek, dat de wijken
Middelland en Nieuwe Westen een groot tekort hadden aan openbaar groen. Er werd
voorgesteld om de Heemraadssingel vanaf de Vierambachtsstraat tot aan het
Heemraadsplein en het plein zelf In te richten tot wijkpark. In die tijd werden
deze wijken ook aangewezen tot stadsvernieuwingsgebied en in het
bestemmingsplan worden twee aaneengesloten groenelementen van 3,2 en 2,4
hectare opgenomen.
In 1980 kreeg de dienst Stadsontwikkeling de opdracht om
in overleg met de bewoners een plan te maken voor het Heemraadspark. Er werden
inspraakavonden georganiseerd en de verwachting was toen, dat alles in 1982
gerealiseerd zou zijn.
VERTRAGING
Het pakte echter andere uit. Wegens een aantal
wegverleggingen moest een zogenaamde wegontheffingsprocedure worden gevolgd,
die vanwege diverse bezwaarschriften veel vertraging veroorzaakte. Daarnaast
wilden de winkeliers van de Nieuwe Binnenweg niet, dat de uitvoering
gelijktijdig gebeurde met de bouw van de nieuwe Mathenesserbrug, de aanleg van
de vrije trambaan voor lijn 1 en lijn 7 en de diverse metrowerkzaamheden.
In1985 waren alle procedures afgerond. Nu echter
ontstonden er problemen rondom de eerder toegezegde subsidies van de
Rijksoverheid. In de loop der jaren was het subsidiebeleid in Den Haag
gewijzigd en het kostte nogal wat tijd en moeite eer er overeenstemming werd
bereikt.
Na enige kleine veranderingen In verband met de technische
voorbereidingen en onderhoudsnormen, kon In april jl. eindelijk worden
begonnen.
SFEER BLIJFT BEHOUDEN
De Heemraadssingel is al meer dan
honderd jaar oud. De singel was nodig om regen- en afvalwater naar de Nieuwe
Maas af te voeren er werd in een zogenaamde 'landschapsstijl' aangelegd.
Ondanks verschillende aantastingen wordt, vanwege de volwassen begroeiing er
fraaie bomen, de singel door vele Rotterdammers bijzonder gewaardeerd. Je kunt
er lekker liggen zonnen In het gras, uitrusten op eer bankje en vaak proberen hengelaars een visje aan de haak te
slaan.
Het Heemraadsplein is een druk bezochte
ontmoetingsplaats, zowel voor volwassenen als kinderen. Er wordt druk gespoeld,
er zijn regelmatig manifestaties en ook scholen maken dankbaar gebruik van het
plein.
Uitgangspunt bij het ontwerpen van het
Heemraadspark was dan ook, dat de huidige sfeer en allure niet mochten worden
aangetast en zo mogelijk moesten worden versterkt.
De huidige hoofdrijbaan aan de
westelijke kant van de singel tussen de Vierambachtsstraat en het
Heemraadsplein gaat verdwijnen. Hierdoor ontstaat een aaneengesloten geheel en
dus een groter groengebied en meer mogelijkheden voor recreatie. Er komen twee
geasfalteerde speelveldjes, een speelpark voor kleine kinderen en een speelplok
voor wat oudere jeugd. Voorts een ligweide en een bloementuin en een groot
aantal nieuwe bomen.
Het verkeer langs de singel wordt
omgeleid via de secundaire weg die 75 cm wordt verbreed en wordt geasfalteerd.
Op de Mathenesserlaan komen vervangende parkeerplaatsen.
Ook de rijbaan op het Heemraadsplein
langs het rioolgemaal vervalt. Ter plaatse komt een fietspad en het autoverkeer
wordt rond het plein geleid. Langs de randen worden extra bomen geplant, zodat
dit plein wat meer wordt omsloten. Om die reden zullen de rozenvakken
verdwijnen. Op andere plekken zijn echter nieuwe plantvakken geprojecteerd, die
met bloeiende sierheesters zullen worden opgevuld. Ook Is er gedacht aan een
aparte bloemenhoek.
De huidige zandbak op het plein blijft
gehandhaafd en hier omheen komen allerlei speelvoorzieningen. Er komt een
glijbaan, klimwerktuigen en een klimtouw vanaf de bunker. Een bijzonderheid Is
dat aan de achterzijde van het rioolgemaal een permanent podium wordt gemaakt,
waarvoor wel een aantal struiken bij dit gemaal moet worden verwijderd.
BOMEN
Het gebied waar het nieuwe
Heemraadspark wordt aangelegd telde tot voor kort zo'n 375 bomen. Zeker als ze
hun volle omvang hebben bereikt, vormen bomen een zeer bijzonder element in de
stad en als een boom om wat voor reden dan ook moet worden geveld, gaat dit
meestal met gemengde gevoelens gepaard.
Uitgangspunt
bij het ontwerp van het Heemraadspark was, dat gezonde bomen zoveel mogelijk gespaard
moesten worden. 68 bomen zullen verdwijnen; hier tegenover staat de aanplant
van 153 nieuwe bomen.
Een grondig onderzoek van
Gemeentewerken wees uit, dat zo'n zestig bomen vanwege de kwaliteitstoestand op
den duur niet te handhaven waren. Een aantal zal vanwege hun ouderdom binnen
enkele jaren afsterven, scheef groeiende bomen vormen een gevaar voor het
verkeer en niet stabiele bomen kunnen na verloop van tijd omwaaien. Als een
geheel nieuw park moet worden aangelegd is het beter om in één koor alle bomen
die niet zijn te redden, of een gevaar voor de omgeving opleveren, te
verwijderen.
NIEUWE AANPLANT
Doordat er meer bomen worden aangeplant
dan er verdwijnen zal na verloop van tijd het Heemraadspark er dus aanzienlijk
groener uitzien dan nu het geval is. Het zijn hoofdzakelijk lindebomen en ze
zullen in het komende winterseizoen worden geplant.
Bij een aantal bestaande monumentale
bomen worden maatregelen genomen, die de levensduur zullen verlangen. Het gaat
hier om het aanbrengen van luchtsleuven in de grond, drainage en bemesting.
Voor elke boom is zorgvuldig een afweging gemaakt of maatregelen zinvol zijn en
welke kosten die met zich meebrengen.
Een probleem is, dat de
kwaliteitstoestand van een boom vaak niet direct te zien is. Zo kan bijvoorbeeld
een oude prunus schitterend bloeien, terwijl een deskundige aan de bladeren kan
zien, dat de boom op zijn laatste benen loopt.
Dat was bijvoorbeeld het geval bij de
inmiddels gekapte 36 prunussen die langs de Heemraadssingel stonden. Het
merendeel van deze bomen moest in de komende jaren toch al worden vervangen.
Daarnaast moest vanwege de verbetering van de waterafvoer, de grond waarop deze
bomen stonden, worden opgehoond en daar kan een prunus niet tegen.
Om te voorkomen dat de bomen werden
gekapt, terwijl ze in volle bloei stonden, werd dit karwei bij de start van de
werkzaamheden als een van de eerste aangepakt. Hiermee is ruim de helft van de
te rooien bomen reeds verwijderd.
De grote lindeboom die stond op de hoek
van de Mathenesserlaan en het Heemraadsplein was aangetast en niet meer op te
knappen. Deze boom is vervangen door een plataan.
Aan de Heemraadssingel bij de kruising
met de Mathenesserlaan staan twee grote platanen, waarvan het niet zeker is of
deze zullen overleven. Door de wegverlegging ter plaatse moet een deel van de
wortels van deze bomen weggezaagd worden en de kans bestaat, dat deze bomen op
een gegeven moment toch het loodje zullen leggen. Het gedrag van de natuur is
niet altijd voorspelbaar. Hopelijk kunnen de bomen behouden blijven.
Tijdens
de werkzaamheden zullen zowel de singel als het plein toegankelijk blijven. De
bereikbaarheid van de winkels op de Nieuwe Binnenweg blijft gegarandeerd. De
verbreding en asfaltering van de secundaire weg langs de singel zal nog voor de
bouwvakvakantie gereed zijn, evenals de parkeervakken ter plaatse. Pas daarna
zal de hoofdrijbaan worden opgebroken. De weg langs het gemaal zal omstreeks de
bouwvakvakantie worden verwijderd. Nog in de zomer wordt het fietspad
aangelegd. Eind dit jaar zijn alle werkzaamheden gereed en zal er een park
ontstaan met voel groen en uitstekende recreatieve voorzieningen.
Westergids 29-5-1986, gemeentelijke
publicatie