VVD-raadslid Kerstholt:
Middelland
– Met het huidige plannetje voor een Heemraadspark tussen Vierambachtstraat en
de Mathenesserlaan gaat de gemeente een heilloze weg. Dat is de stellige mening
van het VVD-raadslid J.H. Kerstholt. De Heemraadssingel is nu een vrij drukke
wijkontsluitingsweg, die niet gemist kan worden.
De
heer Kerstholt is ervan overtuigd, dat er bezwaren komen tegen het onttrekken
van de Heemraadssingel aan het openbaar verkeer. Dat kan een ellenlange
procedure worden. En al die tijd kan het parkje niet worden aangelegd.
Volgens
het VVD-raadslid is de ventweg die in de plaats van de huidige drukke
verkeersweg moet komen, totaal onvoldoende voor het verkeer. Voor het
wijkverkeer bieden de alternatieve routes via de Aelbrechtskade en de
’s-Gravendijkwal geen afdoende oplosiing vindt hij.
In
de raadscommissie voor ruimtelijke ordening meende het PvdA-raadslid J.H.A.
Henderson, dat de Heemraadssingel geen doorgaande functie heeft en de wijk
zonder deze weg voldoende bereikbaar blijft. Directeur C. de Wijs van de
verkeersdienst vond ook, dat het verkeer de weg best kan missen., “Het gaat
tenslotte om de afweging van het verkeer ten opzichte van het broodnodige groen
in Middelland”, zei hij.
Rotterdams
Nieuwsblad, 19-2-1981
Middelland – “Wacht alsjeblieft met de aanleg van het Heemraadspark tot alle werkzaamheden rond de Nieuwe Binnenweg klaar zijn. Gun de winkeliers en hun klanten nu eindelijk eens wat rust”.
Bijna
smekend probeerde de heer M. Dijksman van de Winjkeliersvereniging Nieuwe
Binnenweg gisteren de raadscommissie voor ruimtelijke ordening over te halen om
de aanleg van het Heemraadspark uit te stellen.
Volgens
hem is de grens van het aanvaardbare voor de winkeliers bereikt. “Door alle
verkeersbeperkende maatregelen zijn er al tweehonderd arbeidsplaatsen verloren
gegaan en ruim dertig bedrijven failliet. Als nu ook nog de hoofdrijbaan
onttrokken wordt aan de Heemraadssingel ten behoeve van het park wordt de druk
echt te groot. Het gevaar is groot dat de zogenaamde trekkers van de Nieuwe
Binnenweg verdwijnen en dan stort tegelijk het hele winkelbestand als een
kaartenhuis in elkaar”.
Het
pleidooi van de heer Dijksman maakte indruk. “De problemen zijn nog veel groter
dan ik al dacht. Dat park moet er gewoon niet komen”, vond raadslid J.H. Kerstholt
(VVD). Consequent, maar als enige, verklaarde hij daarom alle 26 ingediende
bezwaarschriften tegen het Heemraadspark gegrond.
De
PvdA-meerderheid vond dat het belang van groen- en speelgelegenheid zwaarder
woog dan de belangen van de bedrijven. Toch accepteerde men het voorstel van
wethouder Mentink om te wachten met de aanleg van her park tot de werkzaamheden
in de omgeving van de Nieuwe Binnenweg voltooid zullen zijn.
Volgens
directeur Economische Zaken van de gemeente en de commissaris van de
verkeerspolitie zal minstens gewacht moeten worden tot de werkzaamheden aan de
Lage Erfbrug, Mathenesserbrug en de Schiedamseweg klaar zijn.
Dat
ging directeur van de verkeersdienst C. de Wijs echter te ver. “Als dat gebeurt,
kun je net zo goed besluiten het park niet aan te leggen”. Wethouder Mentink
stelde hem een beetje gerust. “Wat de Schiedamseweg betreft zullen we eerst
onderzoeken wat voor gevolgen de werkzaamheden daar hebben voor de nieuwe
Binnenweg.
Overigens
werd De Wijs fel aangevallen op zijn stelling dat de bereikbaarheid van winkels
en bedrijven niet zou verslechteren. “U redeneert te simpel en te technisch. U
ontkent wel de problemen van de winkeliers, maar staaft dat niet met bewijzen”,
viel mevrouw Bos, woordvoerster van de Kamer van Koophandel, tegen hem uit.
Volgens haar werd het tijd dat de verkeersdienst eens zou moeten leren inzien,
dat het leven aan de Nieuwe Binnenweg sterker is dan de leer van de
verkeerstechnici.
Raadslid
Zijlstra bleef de bezwaarschriften van de winkeliers en de Kamer van Koophandel
gegrond vinden ondanks de tegemoetkoming van wethouder Mentink. De andere 22
bezwaarschriften van bewoners en bedrijven aan de Heemraadssingel vond de
CDA-er niet gegrond.
De
bezwaren hadden vooral betrekking op het verlies van parkeerplaatsen aan de
Heemraadssingel. Ten onrechte, vond De Wijs, omdat de parkeerplaatsen elders in
de wijk terug zullen komen. Commissaris Van de Beek was dat echter niet met hem
eens. “Het parkeerprobleem is veel ernstiger dan De Wijs schetst”.
Om
de parkeerpijn van de bewoners te verzachten ging de raadscommissie akkoord met
het voorstel van wethouder Mentink om niet na, maar gelijktijdig met de aanleg
van het park de parkeerplaatsen te compenseren. De raadsleden stemden eveneens
in met de voorwaarde van de wethouder dat de secundaire rijbaan van de
Heemraadssingel bij de aanleg van het park geasfalteerd moet worden.
Boos
waren de bewoners de eigenaren van bedrijven aan de Heemraadssingel ook omdat
de gemeente hen niet rechtstreeks bij de plannen voor het park heeft betrokken.
De organisatie van de inspraak werd overgelaten aan de actiegroep Middelland,
die volgens de gemeente de bevolking van de wijk voldoende representeert. De
indieners van de bezwaarschriften waren het daar duidelijk niet mee eens: “Wij
weten niet wie de actiegroep of het wijkorgaan vertegenwoordigt, zolang we niet
rechtsreeks hebben kunnen stemmen” vond één van hen. “Het wijkorgaan vertegenwoordigt
ons in elk geval niet”, vielen andere bewoners bij.
Samenstelling
Kees Jonker en Willem Nettinga
Rotterdams
Nieuwsblad, 25-11-1981