Op
het onbebouwde terrein te Rotterdam
tussen de Beukelsdijk en de spoorlijn naar Schiedam zal een groot flatgebouw
verrijzen. Een deel daarvan, namelijk veertig woningen, zal worden bestemd voor
de huisvesting van alleenwonenden en dan meer in het bijzonder van werkende
vrouwen. Een groter gedeelte, omvattende honderd driekamerwoningen, wil man bij
voorkeur laten dienen voor de huisvesting van onvolledige gezinnen. Zo mogelijk
zal in de loop van December de eerste
paal voor het complex worden geslagen. Onvoorziene omstandigheden voorbehouden
zal het in het late voorjaar van 1957 voor bewoning beschikbaar komen
Realisering
van dit bouwplan, dat is ontworpen door de architecte ir. W.C.M. Jansen in
samenwerking met het architectenbureau Kuiper, Gouwetor, De Rantiz en Bleeker,
zal voorzien in een lang gevoelde behoefte. Door middel van een enquête was
reeds voor de oorlog vast komen te staan, dat de huisvesting van met name de
werkende vrouw veel te wensen over liet. De verschillende vrouwenverenigingen
hebben zich toen aaneengesloten om te trachten een gebouw tot stand te brengen
dat woningen zou bevatten die waren aangepast aan de voor deze groep van de
bevolking geldende specifieke eisen. De oorlog heeft echter een streep door die
plannen gehaald.
Maar
nauwelijks was de oorlog voorbij, of ze werden opnieuw ter hand genomen. De
inmiddels opgerichte woningbouwvereniging “Stichting tot bevordering van de
huisvesting van de werkende vrouw”, in haar streven gesteund door de dienst van
Volkshuisvesting, heeft de plannen zelfs nog uitgebreid. Door de grote
woningnood onder de gezinnen heeft evenwel de dienst het tot dusver niet
verantwoord geacht reeds tot verwezenlijking van de plannen over te gaan. Daar
is nu verandering in gekomen, mede dank zij de
nieuwe regeling van de premiebouw. De stichting is in overleg getreden
met de n.v. Rotterdamsche Verzekering-Sociëteiten (R.V.S.), welker directie
bereid werd gevonden het bovenbedoelde object voor beleggingsdoeleinden te
laten bouwen.
Het
flatgebouw is dus gesitueerd op het open terrein aan de Beukelsdijk. Zoals men
weet komt daar ter plaatse in het verlengde van de Heemraadssingel, een
verkeerstunnel onder de spoorbaan door naar Blijdorp. De door deze tunnel
lopende verkeersweg komt te liggen in het verlengde van de Westelijke straat
langs de Heemraadssingel. Daardoor ontstaat een vrij groot parkgedeelte van
ongeveer 80 bij 120 meter. In dit park komt het gebouw met de woonzijde gericht
naar het Westen. Ook aan de achterkant komt nog een vrij brede plantsoenstrook,
waardoor de weg zal lopen die de Beukeldijk met de Essenburgsingel verbindt.
Het
nieuwe gebouw krijgt een lengte van ongeveer 85 meter en een hoogte van 35
meter. Het zal bestaan uit een begane grond en daarboven tien woonverdiepingen
en een dakterras. Op de begane grond komen aan de kant van de Beukelsdijk twee
dagwinkels en aan de andere kant vier garages. Verder zijn daar bergplaatsen
voor uiteenlopende doeleinden geprojecteerd. Op de woonverdiepingen komen
telkens veertien woningen, waarvan tien met drie en vier met twee kamers. Op
het dak komt een begaanbaar terras, dat gedeeltelijk door een luifel wordt
overdekt. Het gebouw wordt voorzien van centrale verwarming en van twee
automatische liften
Alle
woningen krijgen modern gerief. De grote zullen worden verhuurd voor f 100, de
kleine voor f 80 per maand.
Nieuwe
Rotterdamsche Courant, 17-11-1955