Bommen op de Heemraadssingel
Aangezien
er sterke aanwijzingen waren dat de Sicherheitspolizei veel kennis en gegevens
over de verzetsorganisatie L.K.P. bezat - de slagen die zij wist toe te brengen
wezen daarop - leek het meer dan ooit dringend gewenst de archieven van de
dienst te kraken of te vernietigen. De L.K.P. koos voor het laatste (van een
inval had men al eens eerder moeten afzien) en deed daarvoor een beroep op de
geallieerden. Op 9 november '44 liet de aan de L.K.P. verbonden B.B.O.(Bureau
Bijzondere Opdrachten)-agent De Goede zijn marconist Van Duin de beschrijving,
ligging en coördinaten van de Dienststelle aan Londen doorseinen met het
verzoek dit gebouw te bombarderen.
Dit
verzoek gaat via de Britse SEO (Special Operations Executive; een organisatie
die belast is met het trainen en uitzenden van agenten naar bezet gebied) en
het Nederlandse Bureau Inlichtingen (dat de verbindingen met het verzet
onderhoud) naar marine-officier Moolenburgh. Deze is door het kabinet in Londen
aangesteld als liaison tussen regering en geallieerde luchtstrijdkrachten. Als
een aanvraag binnenkomt voor een bombardement moet Moolenburgh de risico's
beoordelen: het belang dat wordt gediend tegen de kans dat de burgerbevolking
onevenredig zwaar kan worden getroffen. Voor moeilijke gevallen moet hij de
premier en de ministers van oorlog en van marine raadplegen. Deze vormen de
kernleden van de zogenaamde bombardementencommissie. De dag daarop blijken zij
te druk bezet met besprekingen, in welk geval Moolenburgh de bevoegdheid heeft
om zelf te beslissen. Hij geeft het gevraagde schriftelijke fiat namens de
regering mits het een precisieaanval wordt zoals staat te gebeuren op de
SD-gebouwen aan de Euterpestraat (nu Gerrit van der Veenstraat) in
Amsterdam-Zuid. De bombardementcommissie heeft dit bombardement in een dicht
bevolkte stadswijk goedgekeurd nadat informatie verkregen is van de specialist
voor precisie aanvallen Dennys Gillam. Deze nog geen 29 jaar oude kolonel heeft
de leiding over een Typhoon-wing (5 squadrons van elk 6 a 8 toestellen) op
vliegveld Deurne bij Antwerpen. Typhoons zijn éénmans jachtbommenwerpers, in
staat tot een steile duik om dan vrijwel op dakhoogte te opereren. Daarbij
kunnen zij elk 8 raketten of twee bommen gooien van 500 of 1000-lbs. Gillam is een
gerenommeerde ace, wiens spectaculaire successen hem de bijnaam Kill'em Gillam
hebben bezorgd. Wanneer de uitvoerbaarheid van een bombardement op de
Euterpestraat aan hem wordt voorgelegd antwoordt hij met de woorden: 'A piece
of cake'.
De
aanval op Amsterdam heeft voorrang en deze moet vanwege de scholen in de
omgeving op zondag worden uitgevoerd. Zondag 19 november start Gillam, maar hij
moet wegens het slechte weer terugkeren. Pas de volgende zondag bestoken zijn
squadrons de Euterpestraat, waarbij één gebouw wordt vernield en het ander
ernstig beschadigd (wel vallen in de omgeving circa 50 doden). Drie dagen later
is de Heemraadssingel aan de beurt.
Op
29 november rond 11 uur stijgen, net als bij de vorige actie vier squadrons op
van Deurne. Ook voor deze aanval heeft Gillam een tactiek bedacht die hij
meestal toepast wanneer veel Duitse luchtafweer - flak - dreigt. Dan moeten
enkele van de squadrons - ditmaal drie - op enige afstand van het eigenlijke
doel afleidingsaanvallen doen om op een bepaalde hoogte de aandacht van de flak
te trekken. Intussen zal dan één squadron steil omlaag duiken en twee aan twee
op het hoofddoel afgaan. Het voorste paar Typhoons moet het gebouw markeren met
de rook en inslag van hun fosforraketten. De volgende paren zullen
duizendpondsbommen gooien. Op de markering komt het aan.
Gillams
ervaring is dat door de hoge snelheid van de Typhoons hun bommen de neiging
hebben tot overschoot. Daarom laat hij meestal zo'n 50 meter vóór het doel de
markering neer. Andere onzekerheden blijven. Bommen hebben de neiging tot
stuiteren. Zelfs de - accuratere - raketten kunnen door een te late ontsteking
van hun elektrisch circuit wat te kort voor het doel inslaan. Rond half twaalf
komt Rotterdam in zicht. Gillam leidt dit keer de afleidingsmanoeuvres. Een
squadron gaat op Waalhaven af om een flakpositie te bombarderen. Een ander valt
de splitsing aan van de spoorlijn naar Delft en die van Maassluis. Het derde
bestookt een rangeerterrein bij Kralingen met 64 raketten, voorafgegaan door
Gillam en zijn wingman die vier bommen werpen.
Intussen
voltooid nr. 193 squadron zijn snelle duik en raast in vier paren van twee met
een snelheid van 400 mijl per uur vanuit het oosten naar zijn doel. Op
dakhoogte. Voorop gaat overste Wells; hij en zijn wingman markeren het doel.
Daarachter volgt de squadron-commandant met de voor Rotterdam wel zeer passende
naam Erasmus. Zijn zes Typhoons gooien elk hun 1000 lbs-bommen af. Dan komen de
Typhoons van Waalhaven nog na; ook zij laten nog enkele bommen vallen en schieten
met hun boordkanonnen op het gebouw. Omdat de bommen zo laag worden afgeworpen,
hebben zij een tijdmechanisme; anders zou hun explosie de eigen vliegtuigen
kunnen vernielen. Helaas, het door Gillam geleide squadron dat van Kralingen
over het centrum wegvliegt, kan waarnemen dat maar weinig van deze delay-bombs
ontploffen. Na hun actie beginnen de Typhoons, nog steeds angstig laag,
ontwijkende bewegingen te maken om de flak in verwarring te brengen. Pas daarna
gaan zij klimmen, waarbij zij snelheid verliezen, dus kwetsbaar zijn. Eén
toestel dat foto's zou maken, wordt geraakt en moet een noodlanding op
Gilze-Rijen uitvoeren..
Weer
kreeg Gillam veel publiciteit. De Daily Mail schreef: 'Hij cirkelde erboven als
een verkeersagent. Het gebouw werd verwijderd alsof een tandarts een extractie
verrichte.' Helaas; van een extractie was geen sprake. Heemraadssingel 226 werd
niet geraakt; wel werd het door de inslagen in de omgeving durchgeblasen zoals
de geschiedschrijver van de Rotterdamse Luchtbeschermingsdienst in zijn
typescript noteerde. Hij vermeldt bij de burgerij 64 doden. De gemeentepolitie
registreerde 45 doden en 13 zwaar gewonden bij bominslagen en in vernielde
woningen aan Heemraadssingel, Aelbrechtsplein, Robert Fruinstraat en
Oranjeboomstraat.
Bron: Korthals
Altes, A, Bommen aan de Heemraadssingel, NRC-Handelsblad 19-3-1988