Door een auto overreden en gedood.
Hedenmiddag om kwart voor vieren is op den Heemraadssingel
te Rotterdam een knaapje van 5 jaar, Hendrik Bras genaamd, wonende Ruilstraat,
door een automobiel overreden en gedood.
Rotterdamsch Nieuwsblad 4-8-1919
Rotterdam, 2 Augustus 1910. Maximum
snelheid voor auto's en motorfietsen.
Mijnheer de Redacteur!
Nadat er Zaterdagmiddag op den Heemraadssingel,
alhier weer een auto ongeluk is voorgevallen met doodelijke
afloop was mijn vraag of er door bevoegde autoriteiten niet maximum-snelheid
bepaald kan worden welke in een stad, als Rotterdam, toch zeker de 12 K.M. niet
zou mogen overschrijden. Als ik in de stad mijn oogen
den kost geef en de snelheid, met welke door autos en vooral motorfietsen gereden
wordt, opneem, dan is deze toch zeker gemiddeld 20-25 km (enkele uitgezonderd) yooral van de
buitenlanders, welke blijkbaar gewoon zijn om op buitenwegen te rijden, en nu
vergeten dat ze in een drukke handelsstad zijn. Ik geloof, dat als er met een
matige snelheid gereden wordt, het rijtuig spoediger tot staan gebracht kan
worden, dan dat zij een snelheid hebben, die de 20 K.M. soms vr te boven gaat. Vertrouwende dat hierin spoedig een
verandering mag komen.
Abonn A. H.
Rotterdamsch Nieuwsblad 5-8-1919
Rotterdam, 5 Aug. 1919. Maximum
snelheid voor auto's en motorfietsen.
Mijnheer de Redacteur!
Naar aanleiding van het schrijven onder bovengenoemd opschrift,
wilde ondergeteekende abonn
A. H. mededeelen dat een snelheid van 15 K.M. niet
kan worden gereden, daar dit een slechten invloed heeft op het mechanisme en de
chauffeur een te gemakkelijk mikpunt is voor de jeugd. Eenige
weken geleden b.v. heeft men mij zoodanig met vuil
gegooid, dat ik, gedurende 2 dagen niet kon zien en verder een week geen dienst
kon doen. Heusch, mijnheer wij chauffeurs zijn dikwijls
genoodzaakt met een flink gangetje voorbij een troepje ons op het vizier
nemende kinderen te scheren. Zouden in de schoolklassen geen bordjes kunnen
worden geplaatst met het opschrift: Kinderen werpt nooit naar een of andere
bestuurder, dit is zeer gevaar lijk?". Dan zou ik het zeer raadzaam
vinden, dat ook in straten met veel wagenverkeer, de menschen
werden gedwongen zich aan de verkeersregeling te houden, desnoods met den
gummistok. Een goede regeling is b.v. in straten als Coolsingel veel noodzakelijker dan op de Hoogstraat. Het is
beter dat er een paar menschen tegen elkaar loopen dan tegen een voertuig. Het onwillige publiek loopt
soms zoo te suffen dat het geen signaal meer hoort, staat de wagen stil en men
roept: slaapkop' dan is zoo iemand nog verontwaardigd en roept: kun je niet
uitkijken of moet je er soms overheen? Ik zou het publiek wel willen smeeken alvorens vlug naar het trottoir over te steken,
zich eerst te overtuigen of de weg veilig is, dan zullen er niet zooveel ongelukken
meer gebeuren en zal het zenuwgestel van den chauffeur minder te lijden hebben.
LOUIS S.
Rotterdamsch Nieuwsblad 6-8-1919
Ingezonden Stukken. Maximum-snelheid.
Abonn G.
dringt, naar aanleiding van lot ongeluk met doodelijken
afloop, Zaterdag j.l. op den Heemraadssingel,
door een auto veroorzaakt, op een maximum snelheid aan. Hij wijst in verband
daar mede op het absurde van het voorschrift, krachtens hetwelk — gelijk
hij onlangs zag — een agent een jongen gelastte, om in plaats van achter, vr het kleine leeg handwagentje,
dat hij duwde, te gaan loopen, terwijl op hetzelfde oogenblik een auto, met razende snelheid voorbij snorde.
Rotterdamsch Nieuwsblad 8-8-1919